Děti s ADHD - Pohyb a mozková aktivita


Děti s ADHD milují pohyb. Doslova ho vyžadují a využijí každou chvíli k poklepávání, otáčení hlavou,

postavení, sednutí nebo dřepnutí, kroucení rukama, nohama atd., prostě k čemukoli, aby nebyly statické.

A bohužel (nebo naštěstí?) to dělají i při učení. Dobrou zprávou však je, že fyzická aktivita při

plnění úkolů zlepšuje paměť a usnadňuje jim uchování učiva. Přesto neustálý pohyb dítěte ve škole

ruší nejen pedagoga, ale i ostatní děti. Co dělat? Nechat dítě takto, nebo mu pohyb „zakázat“?

 

Nechte dítě pohybovat a vrtět se. Proč?


• Zvýšené nutkání k pohybu může působit jako kompenzace nižší aktivity v mozku a způsob

(forma), jak se stimulovat k činnosti.

• Děti se nenaučí sedět jen proto, že je o to požádáte. Naopak se dostanou pod stres a tlak a budou

tak vnímat i učení.

• Pohyb, vrtění pomáhá s pocitem vnitřního neklidu, který se díky nim zmírňuje (funguje na principu,

že děti, ale i dospělí vkládají svou energii do účelného pohybu, a tím uvolňují vnitřní napětí).

• Pokud se rozhodnete dítěti s ADHD pohyb zakázat nebo výrazně omezit, zvyšujete tím jeho vnitřní

napětí. Jeho napětí se bude stupňovat, což se nevyhnutelně projeví na jeho soustředění, náladě

a výsledcích.

Co tedy můžeme udělat pro to, aby si děti díky pohybu ulehčily učení, aniž by rušily ostatní spolužáky?

Mezi základní doporučení patří používání vzduchového polštáře. Dítě sedí na tomto polštáři,

který utlumí pohyb a například sníží možnost houpání na židli. Nebojte se dítě postavit a nechat ho

číst nebo psát poznámky. Může to být neobvyklé, ale i stání na nohou mu pomůže lépe se soustředit.

A o to přece jde.

Text pochází z e-learningového vzdělávacího kurzu Raabe Akademie s názvem Dítě s ADHD NA 1. stupni ZŠ.

Nová Raabe Akademie: Objevte možnosti, výhody a kurzy pro váš seberozvoj. Více o Raabe Akademii ZDE.